Langkau ke kandungan utama

Memanah Tradisional Di Malaysia

Memanah dalam Islam ada disebut oleh Rasulullah S.A.W sebagai sukan yang sangat digalakkan di samping berkuda dan berenang.

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud 

"Ajarlah anak-anakmu berenang, memanah dan berkuda"

“Lemparkanlah (panah) dan tunggangilah (kuda).”(Riwayat Muslim)

Sejarah memanah di Nusantara adalah sama ada telah hilang atau musnah. Walau bagaimanapun, bukti terawal memanah boleh didapati di dalam catatan perjalanan Ibn Battutah (1304 - mungkin 1368 atau 1377 Masehi), pengembara Muslim dari Maghribi. Beliau bercakap mengenai Urduja , seorang puteri pahlawan terkenal kepada kita seperti yang pertama Che Siti Wan Kembang, yang tentera terdiri daripada lelaki dan wanita pemanah menunggang kuda.

Kira-kira seratus tahun kemudian, Melaka berkembang menjadi pelabuhan perdagangan antarabangsa dan Islam adalah penggerak di sebalik pertumbuhan dan kejayaannya. Dalam Islam, memanah adalah fardu kifayah (iaitu obligasi penyandang agama, bukan pada setiap individu, tetapi apabila masyarakat dengan perwakilan ) dan Nabi Muhammad S.A.W, banyak menekankan keperluan dan kepentingan belajar memanah.

Dengan yang demikian , ia akan menjadi logik untuk membayangkan bahawa seperti negara Islam yang besar ia sekali ialah, penggunaan kuda dan memanah perlu menjadi amalan biasa, walaupun kekurangan bukti. Malah sebelum Melaka berkembang menjadi pelabuhan perdagangan antarabangsa, pengaruh Empayar Uthmaniyyah semakin meningkat dan Uthmaniyyah terkenal dalam kemahiran pemanah berkuda mereka.

Telah direkodkan bahawa Urduja membeli busur dan anak panah daripada orang Arab dan orang-orang Turki. Beliau juga membeli kuda dari mereka dan dia belajar bahasa mereka juga. Ia juga dengan sendirinya menyimpulkan bahawa pemanah pahlawan kita mesti mengamalkan teknik yang digunakan oleh pemanah Islam (bertentangan dengan kaedah lain).

Ulasan

  1. Tuan..dgn hormat dan salam. Bow tuan dr rupanya bknlah bow nusantara. Want to share knowledge?

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Keunikkan Dan Maksud Lok Keris Melayu

Keris merupakan salah satu senjata bagi kebanyakan hulubalang dan pahlawan Melayu suatu ketika dahulu. Keris juga melambangkan kegagahan, keperwiraan, kedudukan atau darjat pemiliknya. Keris dibuat/ditempa khusus untuk seseorang individu berdasarkan kehendak, keperluan dan kesesuaian yang mana boleh mewujudkan pertalian antara keris dan pemiliknya. Pemilihan bahan-bahan yang digunakan bagi membentuk sesebuah keris juga merupakan salah satu perkara utama yang diberi perhatian oleh pembuat senjata. Unsur mistik juga sering dikaitkan dengan keris dimana sesetengah keris yang dibuat khas mempunyai keistimewaan tersendiri dan mampu memberi kelebihan kepada pemiliknya seperti Keris Taming Sari. Keistimewaan berkenaan memerlukan jagaan rapi dan adakalanya membuatkan keris berkenaan sukar untuk bertukar milik/tidak boleh berpindah milik sebarangan. Saya kali ini akan menerangkan dengan ringkas mengenai maksud bagi bilangan lok yang terdapat pada Keris Melayu. Jika diperhatikan, Keri

Tujuh Wali Di Tanah Melayu

Mengenali secara ringkas wali tujuh di tanah melayu 1. AS SAYID HABIB NUH Peranannya TersembunyiHadiri Sidang Wali-Wali Menunduk Gabenor yang Angkuh Wasiat Supaya Dikebumi Atas Bukit.Di Singapura, nama As Sayid Habib Nuh sudah tidak asing lagi. Beliau berketurunan Rasulullah SAW menerusi nasab Zainal Abidin bin Sayadina Hussien r.a. Maqamnya yang terletak di atas sebuah bukit kecil di Jalan Palmer, sering dikunjungi pelawat teruatama hari-hari cuti. Pengunjung maqam itu bukan saja daripada kalangan orang Islam Singapura dan Malaysia tetapi ramai juga dari negara-negara Asia lain. Ini menunjukkan Habib Nuh r.h. lebih masyhur selepas kematiannya berbanding semasa hayatnya. Sebagai seorang wali Allah, pelbagai cerita pelik dan luar biasa berlaku pada dirinya, dan cerita-cerita itu belum ditulis dalam bentuk buku dan manakib. Tulisan ini memaparkan sebahagian daripada keistimewaan, karamah dan kejadian-kejadian aneh yang berlaku ke atasnya yang menggambarkan beliau sebagai orang

Jenis Ikatan Sampin Orang Melayu

Kain samping atau ‘samping’ menurut Kamus Dewan sebagai kain sarung yang dipakai selepas memakai seluar pada (pakaian Melayu) dan biasanya dari paras pinggang hingga paras lutut sahaja. Samping pula merujuk kepada ‘rusuk’. Kain samping, kadang kalanya menggunakan kain sarung sahaja. Kain samping ini juga sebagai ‘sampingan’ atau pelengkap dalam pemakaian baju Melayu. Ia dianggap sebagai salah satu bahagian penting dan menjadi pelengkap kepada lelaki Melayu semasa memakai pakaian tradisi baju Melayu. Ia diikat dari paras pinggang hingga jatuh ke aras lutut sahaja. Namun, ia dikecualikan kepada kanak-kanak lelaki kerana ia didapati lebih sesuai jika tidak bersamping. Jenis Jenis Ikatan Ikatan Pancung Cara memakai kain samping yang menggunakan kain lepas. Kain dililitkan di pinggang dan sebelum sampai ke hujung kain, kain ini “dipancung”, iaitu kain disemat sambil membiarkan hujung kain terkulai ke bawah. Ikatan Kembung Ini adalah cara memakai kain samping yang biasa dipakai