Langkau ke kandungan utama

Karisma Harimau Alam Melayu

Harimau belang mempunyai kaitan rapat dengan alam Melayu sejak zaman berzaman. Haiwan pemangsa ini dikagumi kerana kecantikannya, namun digeruni kerana kebuasan dan kegarangannya.

Di dalam alam Melayu dan budaya masyarakat Nusantara, harimau terutama spesies harimau belang menjadi lambang dan memiliki keistimewaan tersendiri dalam pelbagai aspek kehidupan. Begitu juga di alam rimba di rantau ini, harimau menduduki hierarki tertinggi selain haiwan lain kerana karismanya.

Dalam sudut sosio budaya masyarakat, harimau diangkat sebagai simbol kekuatan dan kekuasaan. Contoh mudah, harimau seringkali dijadikan lambang di dalam logo-logo rasmi kerajaan, organisasi swasta mahupun pertubuhan. Malah pasukan bola sepak kebangsaan juga menjadikan harimau sebagai lambang yang mencerminkan kekuatan negara.

Di dalam alam Melayu, harimau sering dikaitkan dengan hal-hal mistik dan misteri. Harimau jadian, saka harimau dan harimau keramat merupakan antara istilah paling popular untuk menggambarkan perkara yang bersangkut-paut dengan kejadian aneh termasuk melibatkan penjelmaan manusia kepada harimau dan sebaliknya.

Malah seni mempertahankan diri alam Melayu juga ada yang menjadikan harimau sebagai simbol atau asas dalam teknik-teknik pergerakan pertarungan.

Masyarakat Melayu bahkan sebahagian di Indonesia percaya, harimau turut dikaitkan dengan kuasa alam ghaib. Orang di zaman dahulu, datuk nenek moyang masyarakat alam Melayu dikatakan sering menggunakan kuasa harimau yang gagah, kuat dan berani ini untuk melindungi diri dan keluarga mereka berdasarkan corak kehidupan ketika zaman dahulu.

Harimau juga pernah digambarkan oleh ilmuwan Islam terkenal di Mesir suatu ketika dahulu sebagai haiwan yang memiliki sifat garang paling teruk daripada singa kerana ia spesies yang tidak dapat mengawal kemarahannya.

Dari sudut lain, harimau juga memainkan peranan yang agak signifikan dalam ilmu perubatan tradisional bukan sahaja di alam Melayu, malah bangsa lain seperti masyarakat Cina.

Anggota-anggota tertentu pada harimau dipercayai mempunyai khasiat yang dijadikan ramuan dalam ubat-ubatan tradisional. Tidak hairan, suatu masa dahulu, harimau diburu secara meluas untuk mendapatkan bahagian-bahagian tertentu, selain kulit berbulu yang mempunyai nilai tinggi dalam pasaran.

Petikan Dari Utusan Online

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Keunikkan Dan Maksud Lok Keris Melayu

Keris merupakan salah satu senjata bagi kebanyakan hulubalang dan pahlawan Melayu suatu ketika dahulu. Keris juga melambangkan kegagahan, keperwiraan, kedudukan atau darjat pemiliknya. Keris dibuat/ditempa khusus untuk seseorang individu berdasarkan kehendak, keperluan dan kesesuaian yang mana boleh mewujudkan pertalian antara keris dan pemiliknya. Pemilihan bahan-bahan yang digunakan bagi membentuk sesebuah keris juga merupakan salah satu perkara utama yang diberi perhatian oleh pembuat senjata. Unsur mistik juga sering dikaitkan dengan keris dimana sesetengah keris yang dibuat khas mempunyai keistimewaan tersendiri dan mampu memberi kelebihan kepada pemiliknya seperti Keris Taming Sari. Keistimewaan berkenaan memerlukan jagaan rapi dan adakalanya membuatkan keris berkenaan sukar untuk bertukar milik/tidak boleh berpindah milik sebarangan. Saya kali ini akan menerangkan dengan ringkas mengenai maksud bagi bilangan lok yang terdapat pada Keris Melayu. Jika diperhatikan, Keri

Tujuh Wali Di Tanah Melayu

Mengenali secara ringkas wali tujuh di tanah melayu 1. AS SAYID HABIB NUH Peranannya TersembunyiHadiri Sidang Wali-Wali Menunduk Gabenor yang Angkuh Wasiat Supaya Dikebumi Atas Bukit.Di Singapura, nama As Sayid Habib Nuh sudah tidak asing lagi. Beliau berketurunan Rasulullah SAW menerusi nasab Zainal Abidin bin Sayadina Hussien r.a. Maqamnya yang terletak di atas sebuah bukit kecil di Jalan Palmer, sering dikunjungi pelawat teruatama hari-hari cuti. Pengunjung maqam itu bukan saja daripada kalangan orang Islam Singapura dan Malaysia tetapi ramai juga dari negara-negara Asia lain. Ini menunjukkan Habib Nuh r.h. lebih masyhur selepas kematiannya berbanding semasa hayatnya. Sebagai seorang wali Allah, pelbagai cerita pelik dan luar biasa berlaku pada dirinya, dan cerita-cerita itu belum ditulis dalam bentuk buku dan manakib. Tulisan ini memaparkan sebahagian daripada keistimewaan, karamah dan kejadian-kejadian aneh yang berlaku ke atasnya yang menggambarkan beliau sebagai orang

Jenis Ikatan Sampin Orang Melayu

Kain samping atau ‘samping’ menurut Kamus Dewan sebagai kain sarung yang dipakai selepas memakai seluar pada (pakaian Melayu) dan biasanya dari paras pinggang hingga paras lutut sahaja. Samping pula merujuk kepada ‘rusuk’. Kain samping, kadang kalanya menggunakan kain sarung sahaja. Kain samping ini juga sebagai ‘sampingan’ atau pelengkap dalam pemakaian baju Melayu. Ia dianggap sebagai salah satu bahagian penting dan menjadi pelengkap kepada lelaki Melayu semasa memakai pakaian tradisi baju Melayu. Ia diikat dari paras pinggang hingga jatuh ke aras lutut sahaja. Namun, ia dikecualikan kepada kanak-kanak lelaki kerana ia didapati lebih sesuai jika tidak bersamping. Jenis Jenis Ikatan Ikatan Pancung Cara memakai kain samping yang menggunakan kain lepas. Kain dililitkan di pinggang dan sebelum sampai ke hujung kain, kain ini “dipancung”, iaitu kain disemat sambil membiarkan hujung kain terkulai ke bawah. Ikatan Kembung Ini adalah cara memakai kain samping yang biasa dipakai